انجمن های علمی ،ادبی و هنری

انجمنهاي علمي، ادبي و هنري با هدف فراهم آمدن زمينه اي مناسب، براي رشد استعدادهاي دانشجويان عزيز دانشگاه در رشته هاي تحصيلي مرتبط، طي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 78 شكل گرفت و آغاز به كار كرد. بر پايه اين مصوبه و بنا به تصميم رياست عالیه دانشگاه براي ارتقاي سطح علمي عزيزان دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول نیز در راستای تحقق این مهم نسبت به فراهم نمودن زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی علمی دانشجویان و بهره گیری از مشارکت آنان در ارتقای فضای علمی اقدام نموده است که اخذ مجوز فعالیت بیش از 12 انجمن علمی ، ادبی و هنری شامل : پرستاری ، مدیریت دولتی ، مدیریت بازرگانی ، حسابداری ، مهندسی برق ، الکترونیک ، ریاضی ، معماری ، تربیت بدنی ، ادبیات فارسی ، مخابرات و امور بانکی گواه این مدعاست .

قوانين انجمن هاي علمي،ادبي، هنري
 
1)انتشار نشريه:
- مجموعه مقالات پيش‌شماره آماده‌شده نشريه قبل از انتشار براي بررسي به دبيرخانه كميسيون ارسال شود.
- نشريه هر انجمن بايد كاملا تخصصي و مرتبط با رشته تحصيلي و فاقد هرگونه تبليغات و آگهي تجاري باشد.
 
2)برگزاري كارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي
- برنامه‌، عنوان، ريزهزينه‌ها، تعداد افراد شركت‌كننده و طول مدت دوره بايد مشخص شود.
 
3)برگزاري اردوها و بازديدهاي علمي مرتبط با رشته تحصيلي
- هدف از اردو، مكان، هزينه‌ها(رفت‌وآمد يا پذيرايي مختصر) و تعداد شركت‌كنندگان و مدت اردو بايد مشخص باشد. 
- هر انجمن در هر ترم فقط مجاز به درخواست يك بازديد درون‌استاني بوده و رعايت ضوابط كميسيون مركزي (حضور هيات‌علمي، استفاده از وسيله نقليه مطمئن و جداگانه براي خواهران و برادران) الزامي است.
 
4)برگزاري همايش‌هاو كنفرانس‌هاي علمي
- گزارش كاملي از اهداف برگزاري همايش، برنامه‌هاي قابل ارائه، ريزهزينه‌ها، تاريخ و طول مدت برگزاري و رزومه سخنران يا سخنرانان به همراه درخواست رياست واحد به دبيرخانه كميسيون مركزي ارسال شود. 

5)درخواست فعاليت‌هايفوق‌برنامه
-درخواست فعاليت‌هاي فوق برنامه غيرتخصصي و نامرتبط با رشته‌هاي تحصيلي بررسي نخواهد شد.
تبصره1:درخواست‌ ها باید حداقل ٢٠ روز قبل از برگزاري يا برنامه سالانه در آغازسال تحصيلي به كميسيون مركزي ارسال شود.
تبصره2:برگزاري جشن‌ها براي دانشجويان جديدالورود، فارغ‌التحصيلي، مراسم تجليل از اساتيد، برگزاري كلاس‌هاي كنكور، شركت در نمايشگاه كتاب، تهيه كتب و CD، ايجاد بانك اطلاعاتي و اشتراك مجلات از بودجه انجمن‌ها مقدور نيست.

6)طرح‌هاي پژوهشي
1)ارائه‌دهنده طرح، مسوول اجراي طرح بوده و لازم است از اعضاي انجمن يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي باشد.
2)یک سخه از فرم پيشنهاد طرح پژوهشي بصورت تايپ‌شده براي ارزيابي به دبيرخانه كميسيون مركزي ارائه شود. 
3)در صورت نياز به توضيحات بيشتر، در صفحه‌هاي جداگانه به فرم پيشنهاد طرح پژوهشي ضميمه گردد
.
4)پس از تصويب طرح در كميسيون مركزي و اعلام آن به واحد مربوطه، اجراي طرح ازسوي رئيس واحد به مجري و هر يك از همكاران طرح ابلاغ خواهد شد.
5)
چنانچه مجري طرح پس از يك ماه تصويب طرح توسط كميسيون مركزي و ابلاغ آن به واحد مربوطه،‌ بدون عذر موجهي اقدام به اجراي آن نكند، طرح كان لم يكن تلقي مي‌شود
.
6)هر نوع تغيير در طرح تحقيق و اجراي يك طرح پژوهشي مصوب (ازجمله تمديد مدت‌زمان اجرا، تغيير در اعتبار مصوب، تغيير مجري و...) با مجوز كميسيون مركزي انجمن‌هاي علمي، امكان‌پذير خواهد بود
.
7) ارائه نتايج طرح‌ پژوهشي مصوب باید با قيد عنوان انجمن واحد دانشگاهي و به نام مجري طرح به‌عنوان نفر اول صورت گيرد
.
٨)در ارائه نتايج طرح بصورت كتاب يا ثبت اختراعات و اكتشافات، درج عبارت «اين اثر با استفاده از اعتبارات انجمن... دانشگاه آزاد اسلامي واحد... به انجام رسيده است» الزامي است. ضمناتمام امتيازات حاصل از طرح‌ متعلق به مجري و انجمن علمي مربوطه است
.
9)تسويه‌حساب‌ مجري طرح در زمان فارغ‌التحصيلي، منوط به تسويه‌حساب كامل طرح پژوهشي است. 
 
7)ارسال گزارش كار
هر يك از انجمن‌هاي علمي موظفند گزارش چگونگي عملكرد خود را در پايان هر ترم به همراه CD تصويري-جزوه آموزشي (در برگزاري كارگاه‌ها و دوره‌ها) يا متن سخنراني‌ها به دبيرخانه كميسيون ارسال كنند تا در امتيازبندي انجمن‌هاي علمي قرار گيرند
.
انجمن علمي مي‌تواند گزارش عملكرد، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي انجمن را پس از عضويت در سايت كميسيون مركزي به آدرس www.iau-cm.ir به دبيرخانه كميسيون ارسال كند.

وظایف و نوع فعالیتهای انجمن های علمی، ادبی و هنری

1) ایجاد زمینه های ارتباط بین انجمن ،دانشگاه و سایر مراکز علمی به منظور:
    - انجام امور پژوهشی، آموزشی در رشته مربوط
    - انتقال دستاوردهای علمی و عملی اعضا به دانشگاه و سایر مراکز علمی و متقابلا انتقال آخرین یافته های علمی به انجمن
2) مهیا ساختن محیطی مناسب برای اعضا به منظور:
   - تبادل نظر علمی، تخصصی و آماده سازی زمینه برای کارهای حرفه ای و ایجاد خلاقیت ها و فعالیت های علمی و پژوهشی
   - ارائه طرح های پژوهشی در ارتباط با موضوع انجمن
3) تشکیل کنفرانسها، سمینارها و گردهمایی های علمی و تخصصی
4) برگزاری سخنرانی های علمی
5) ترجمه و تالیف کتاب
6) انتشار نشریات
7) برگزاری اردوهای علمی
8) برگزاری کارگاهها، مسابقات علمی و جلسات علمی
9) تشکیل کلاسهای علمی آموزشی

تخفیف شهریه دانشجویان عضو انجمن علمی  

به منظور تشویق دانشجویان به فعالیتهای علمی فوق برنامه علمی، به اعضای فعال انجمنهای علمی در هر سال تحصیلی یک بار بنا به پیشنهاد رییس واحد و تایید رییس مرکز مطالعات استراتژیک برای فعالیتهای زیر تخفیف در اولین نیم سال بعد از احراز شرایط ذیل اعطاء می شود: 
الف) ارائه مقاله در همایش ها
ب) چاپ مقاله در همایش ها و مجلات معتبر 
ج) ارائه طرح های تحقیقاتی مفید 
د)  ترجمه، تالیف و گرد آوری کتاب
نکته: به منظور ارتقای سطح علمی اساتید و حمایت از فعالیت های علمی گروهی اعضای هیات علمی آئین نامه ”تأسیس انجمن های علمی اساتید“ تدوین شده است.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل انجمن های علمی، ادبی و هنری دانشجویی
1)نامه ریاست واحد
2) اساسنامه مصوب تکمیل شده و امضا شده توسط اعضاء هیأت مؤسس
3) تایید حراست و گزینش و دفتر فرهنگ اسلامی از اعضاء هیأت مؤسس
4) وضعیت تحصیلی دانشجویان عضو و حکم اساتید
5) کپی صفحه اول شناسنامه اعضاء هیأت مؤسس
6) اعضاء همه باید از یک رشته باشند.

 

شیوه نامه استفاده از بودجه انجمن های علمی ،ادبی و هنری دانشجویان                   مشاهده

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول محفوظ می باشد.